

Hurtigere hjælp og kortere ventetider
Skal man på skadestuen i en fart, viser ny app fra Region Syddanmark vej til skadestuen med den korteste ventetid. Borgeren får hurtigere hjælp, regionen forbedrer sine servicemål.
32.000 borgere downloadede i løbet af den første uge app’en ‘Akuthjælp’, der bl.a. indeholder oplysninger om nærmeste vagtlæge, apotek og psykiatriske skadestue. Region Syddanmark håber, at mobilprogrammet kan hjælpe til at sænke ventetiden på skadestuebehandling ved at guide borgerne derhen, hvor ventetiden er kortest og dermed biddrage til at holde ventetiderne nede på de travleste skadestuer og -klinikker.
Kan hjælpe på servicemålene
Ved hjælp af Google Maps giver app’en rutevejledning til den skadestue, brugeren vælger: Det kan være den, med den korteste ventetid, selvom den måske ligger længere væk i kilometer.
I 2010 indførte Region Syddanmark servicemål for ventetid på skadestuerne. 75 procent af alle patienter skal i følge de nye mål behandles inden for én time, og 95 procent skal være behandlet inden for tre timer. Udover app’en har man også på skadestuerne indført forskellige tiltag for at leve op til målene.
Den gennemsnitlige ventetid faldt fra 41 minutter til 33 minutter fra januar til august 2011. På de store skadestuer var den gennemsnitlige ventetid faldet fra 47 minutter til 38 minutter. Tendensen med korte ventetider ser ud til at forsætte i årets resterende måneder, selv om perioden endnu ikke er endeligt færdigregistreret. Forhåbningen er, at app’en kan være med til at forbedre disse tal.
Personlig app
Brugeren har også mulighed for at gemme forskellige personlige oplysninger i app’en, for eksempel blodtype, eventuelle allergier eller oplysninger om, hvilken medicin man tager, så de altid kan findes frem i akutte situationer. Vil man i kontakt med vagtlægen, tandlægevagten, kiropraktorvagten, psykiatrisk skadestue eller vagtapotekerne i regionen, kan man også ringe op direkte fra app’en.
Læs mere
Omtale i Dagens Medicin, januar 2012